CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »
Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics

Saturday, October 24, 2009

Kesibukan yang tiada berpenghujung...


in the name of Allah... Bismillah ~






Allah juga telah memberi kita peringatan agar menjaga nikmat masa yang telah dikurniakan buat kita. Namun, manusia pada hari ini senantiasa lalai dan leka dengan urusan dunia sehingga mengabaikan tanggungjawab sebagai hamba Allah... Disebabkan sikap inilah Allah telah menurunkan pelbagai jenis bala sebagai peringatan buat kita tapi lihatlah! Manusia tidak pernah serik! maksiat masih berleluasa malah semakin hari semakin parah... pembunuhan tanpa belas kasihan... anak2 menderhakai ibu bapa mereka... sanggup mencederakan ibu bapa sendiri apalagi membunuh... anak2 luar nikah bersepah2 dianggap seperti sampah yang tidak berguna... perlacuran.. zina.. apakah ini semua merupakan tanda-tanda kecil kiamat?? Namun manusia tidak pernah sedar akan hakikat bahawa KIAMAT itu sudah DEKAT.



Rasulullah juga pernah bersabda mengenai " 5 Perkara Sebelum 5 Perkara "...



Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, yaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sehat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.” (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)


Ana tidak nafikan mengenai kesibukan yang sedang melanda kita semua especially as a student like us. Assignment berlambak.. Presentation every week... nak jumpa prof... sibuk anjurkan program2 kampus... nak buat revision lagi... bagi "budak-budak fikrah" ditambah lagi dengan halaqah.. usrahnye... program luar lagi... seakan-akan kesibukan yang tiada berpenghujung.


Ini semua adalah ujian buat kita. Sejauh mana kita mampu untuk menguruskan masa dengan baik. Tapi kelapangan masa juga merupakan ujian kerna pada waktu itulah datangnya godaan Mr. Iblis laknatullah & Mrs. Hawa (nafsu) agar kita leka dengan urusan2 duniawi yang sentiasa melalaikan kita. Ana sem ni adalah sem yang paling relaks selama bergelar student Fiqh & Fatwa... Sepanjang sem ni assignment yang kami dapat sangatlah sedikit... jarang sekali kami diberi assignment.. Unlike my other friends, tiap2 minggu ada assignment & presentation. Kadang2 teman2 ana sampai tak tau nak buat apa bila tiada kelas. Malam ana tiada kelas, almost every night i could make revision... tapi biasanya akan melencong ke tempat lain..huhu.

At last salah seorang teman seperjuangan ana telah mengajak ana membantu menguruskan salah sebuah program di kampus... Alhadulillah, terisi juga masa ana yang kosong & kesibukan telah melanda semula..huhu. The final exam is coming soon!! Just around the corner... ini baru ujian di dunia belum ujian di akhirat kelak...

Ujian dunia yang hanya sementara.. akhirat??

Semoga kita semua dapat mengurus masa dengan baik dan bijak. Dalam kesibukan urusan dunia yang tidak kekal, exam, aktiviti2 kampus... jangan lupa juga urusan akhirat yang bakal menjadi penentu samada kita bakal mendapat syurga atau sebaliknya (na'uudzubillah! ).


Look how the non-muslim study... how about us??

that's why they're more SUCCESSful than us (",)


Last but NOT least, all the best to all... study hard but study smart! Ingatlah, ujian di dunia hanyalah sementara... di akhirat lebih kekal abadi.
Bittaufiq wan najah.=D



p/s: akhirnya ter'sapu' juga 'rumah' yang dah agk bersawang ini...huhu (^^)... lemahnye aku dalam penulisan ini...

2 comments:

Khazinatul_Asrar said...

betul2!
serius ana baru tahu enti free sem ni. huhu. patutlah korg exam pun seminggu je kan. hehe~
ape pun, bittawfiq wannajah fi imtihan duniawi wa ukhrawi :)
Doakan kejayaan bersama ya ^_^

me said...

huhu... nmpak seminggu tp sgt pack.. pusing gak mikirkannya..uhuh